מי״א הנקודות ל 99 מגרשים: בתקומה מניחים אבן פינה לדור הבא
במושב תקומה הונחה השבוע אבן הפינה להרחבה חדשה בצידו המזרחי של היישוב, שתכלול 99 מגרשים ותהיה שכונת ההרחבה הראשונה שיוצאת לביצוע מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל.
כמעט שמונים שנה אחרי שמייסדי תקומה עלו על הקרקע כחלק ממבצע י״א הנקודות בנגב, חוזר המושב לרגע מכונן נוסף בתולדותיו. אז, בשנת 1946, הייתה זו התיישבות שנועדה לקבוע עובדות בשטח ולבסס את עתיד המדינה שבדרך. היום, במציאות אחרת לגמרי אך ברוח דומה, ההרחבה החדשה מבטאת את אותה אמירה יסודית: המקום הזה חי, נבנה וממשיך קדימה.
ההרחבה החדשה אינה רק תוספת של מגרשים. היא נוגעת בלב הסיפור הקהילתי של תקומה: משפחות צעירות שיקימו כאן את ביתן, בנים ובנות חוזרים שיבקשו לשוב אל המקום שבו גדלו, וקהילה ותיקה שמבקשת להתרחב בלי לאבד את אופייה. מאחורי כל מגרש עומדת אפשרות לחיים שלמים - בית, משפחה, שכנות, ילדים, חינוך ושייכות.
הפרויקט הוא תוצאה של תהליך תכנוני ארוך ומורכב שנמשך שנים, וכלל התמודדות עם אתגרים תכנוניים ובירוקרטיים. התכנון קודם בשיתוף פעולה עם רשות מקרקעי ישראל והצוותים המקצועיים של משרד הבינוי והשיכון, לצד תהליך קליטה ואיוש מגרשים שבוצע באמצעות ועדות קבלה מוסדרות, בהובלת המועצה האזורית ובשיתוף החטיבה להתיישבות.
אחד הדגשים המרכזיים בתכנון היה שההרחבה לא תעמוד כמתחם נפרד, אלא תהיה חלק בלתי נפרד מהמושב הקיים. השכונה תוכננה מתוך חיבור לליבת היישוב ולרקמה הקהילתית של תקומה, כאשר בליבה מתוכנן פארק מרכזי רחב ידיים שישמש ריאה ירוקה ומקום מפגש לתושבים ותיקים וחדשים כאחד.
ראש המועצה האזורית שדות נגב, תמיר עידאן, אמר בטקס: "הרחבת תקומה היא לא אירוע נקודתי, אלא חלק מתנופת פיתוח היסטורית שמובילה המועצה האזורית שדות נגב. אנחנו מרחיבים יישובים, מחזקים תשתיות, מקדמים מוסדות חינוך וציבור, ופועלים להקמת היישוב החדש במועצה, מתוך אמונה עמוקה בעתידו של האזור הזה. אחרי שבעה באוקטובר יש מי שחשבו שהעוטף ייחלש; אנחנו מוכיחים במעשים שהעוטף צומח, מתחזק ומושך אליו משפחות שרוצות להיות חלק מסיפור של ציונות, קהילה ובניין הארץ."
במובן הזה, הרחבת תקומה היא סיפור מקומי בעל משמעות רחבה לשדות נגב כולה. היא משתלבת במהלך פיתוח ארוך טווח שמקדמת המועצה בשנים הקרובות, הכולל הרחבות ביישובים, חיזוק תשתיות, הקמת מוסדות חינוך וציבור, פיתוח קהילתי וקידום היישוב החדש במועצה. עם השלמת כלל ההרחבות והקמת היישוב החדש, צפויה אוכלוסיית שדות נגב להכפיל את עצמה - לא רק כנתון דמוגרפי, אלא כביטוי לאמון מחודש באזור, בתושביו ובעתידו.
בטקס השתתפו הנהגת המושב, חברי ועד האגודה והוועד המקומי, נציגי רשות מקרקעי ישראל, משרד הבינוי והשיכון, עובדי אגף ההנדסה, מנהלי ועובדי המועצה ושותפים נוספים שליוו את התהליך לאורך הדרך. נוכחותם שיקפה את שיתוף הפעולה שנדרש כדי להפוך תוכנית מורכבת ורבת־שנים למציאות בשטח.
לקראת סיום הטקס הזכיר ראש המועצה תמיר עידאן את דברי הנביא עמוס: "וּנְטַעְתִּים עַל אַדְמָתָם, וְלֹא יִנָּתְשׁוּ עוֹד מֵעַל אַדְמָתָם". במושב תקומה, הפסוק הזה קיבל השבוע משמעות מוחשית במיוחד: 99 המגרשים החדשים אינם רק סימון על תוכנית מתאר, אלא בתים שעוד ייבנו, משפחות שעוד יצטרפו, ילדים שעוד יגדלו כאן, וקהילה אחת שממשיכה להוכיח כי גם אחרי שבר גדול, אפשר לבחור להכות שורש עמוק יותר.

